Ta kontakt for en uforpliktende samtale

Happiness is an inside job

glede happiness inspirasjon selvledelse selvutvikling May 27, 2022

Dette blogg-innlegget er en noe omskrevet versjon av et inspirasjonsforedrag jeg holdt for Hedmark Bygdekvinnelag 24. mai 2022. 

OM Å VELGE GLEDEN - historien om fru Berg

Fru Berg, en nydelig gammel dame skal flytte til et omsorgshjem. Hun har blitt dårlig til beins, og hun kan ikke lenger klare seg helt alene.

Hun venter tålmodig i hallen på omsorgshjemmet, mens de ansatte gjør rommet hennes klart. Og på vei til rommet gir pleieren henne en beskrivelse av rommet.

- Jeg elsker det, sier hun. Jeg kommer til å trives her, sier hun med stor entusiasme og glede i stemmen!

- Men fru Berg, sier pleieren, du kan ikke vite det, du har jo ikke sett rommet ditt enda.

- Det har ingen betydning, svarte hun. Glede er noe du bestemmer deg for. Om jeg liker rommet og kommer til å trives her, eller ikke, er ikke avhengig av hvordan møblene er plassert, det handler om hvilke tankemønstre jeg velger.

Og jeg har allerede bestemt meg for at jeg liker det. Det er en bestemmelse jeg tar hver morgen når jeg våkner.

Jeg har valget, jeg kan tilbringe dagen i sengen, mens jeg går gjennom de problemene jeg har med de kroppsdelene jeg har som ikke virker. Eller jeg kan stå opp og være takknemlig for de delene av kroppen min som faktisk virker.

Hver dag er en gave, og så lenge øynene mine er åpne vil jeg fokusere på den nye dagen og de gode minnene jeg har samlet på i livet mitt.

Glede og lykke er som en bankkonto. Du kan hente ut det du setter inn. Derfor er mitt råd til deg å sette inn så mye glede som mulig inn på din minne-konto😊. Fru Berg smilte til pleieren og trillet fornøyd inn på det nye rommet sitt.

Våre fem sanser

Vi opplever verden gjennom sansene våre. Vi ser, hører, føler, smaker og lukter verden. På hvert vårt vis. Når vi tenker på det, så er det ingen annen mulighet. Vi bombarderes av mange millioner biter informasjon hele tida, og for at vi ikke skal bli helt handlingslammet, så har hjernen tre hovedgrep som den tar for oss.

Hjernen sletter, forvrenger og generaliserer den enorme mengde informasjon som vi mottar hele tida. 

Det betyr at det aller meste av det som skjer går vi glipp av, og vi bruker våre erfaringer, troer og overbevisninger til å forsøke å skape mening i det vi opplever.

 La meg gi dere ett par eksempler.

  1. Mannen min kom nettopp inn og spurte etter en oppskriftsvideo jeg hadde vist han for noen dager siden. Jeg kan knapt huske dette, jeg har slettet det fra mitt bevisste minne.
  2. Jeg blir redd når jeg hører en hund bjeffe, fordi jeg ble bitt av en hund en gang da jeg var liten. Dette har jeg ikke slettet, derimot generaliserer jeg minnet til å gjelde alle hunder og forvrenger minnet slik at jeg husker det som et kraftig bitt som var kjempevondt, mens det i virkeligheten var kun et lite hull. I mitt minne er det en veldig stor hund, egentlig var den liten.
  3. Jeg kan fortelle mor noe jeg husker fra min barndom – og hun sier at nei, det var ikke det som skjedde!

Noen av dere som gjenkjenner dette?

Så hva er egentlig sant? Kan vi stille spørsmål med det som jeg mener har skjedd virkelig er sant? Eller har jeg farget opplevelsen i etterkant? Manipulert min egen hukommelse? Min bilde og ditt bilde av verden er ikke like. Men begges subjektive oppfatninger er riktig for oss.


Selv om ikke jeg kan huske den oppskriftsvideoen som mannen min  husket, så har jeg lagret det i mitt ubevisste sinn. For vi har med oss alt det som er lagret i vårt ubevisste sinn, alt det som vi gjennom årene har sanset selv, og det våre forfedre har sanset. Dette er filtre og mønstre som vi hele tida ubevisst bruker for å skape mening av de sanseinntrykkene som vi blir bombardert med.

Emosjonsspiralen

Det er tilstanden vår som bestemmer hvordan vi har det og hvordan dagen er. Tilstanden vi er i skifter hele tida, fordi vi får alle disse impulsene gjennom sansene.

Når du står opp om morgenen vil tilstanden din variere basert på hvordan natten har vært, det første du tenker på når du åpner øynene, det du hører på radioen eller det ektefellen sier til deg, det du sier til deg selv når du ser et morratrøtt tryne i speilet…alle disse sanseopplevelsene gjør at du føler noe, tenker noe, får fornemmelser i kroppen. Og så påvirker alt dette hva du sier, og hva du gjør. Som igjen påvirker deg selv og andre i din nærhet.

For vi er alle sammen del av den samme energien. Jeg påvirker dere nå, og dere påvirker alle sammen meg. Stemningen vi har i det digitale rommet, energien som flyter.

Vi går mesteparten av tida helt bevisstløse rundt og er ikke våkne for alt dette som skjer i kroppen og sinnet vårt. Heldigvis på en måte, ellers fikk vi det travelt. Men – det er en nyttig øvelse og noen ganger om dagen ta en innsjekk – hvordan har jeg det nå? Må jeg handle på det jeg føler på eller er det lurt å endre egen tilstand. For det er nemlig mulig. Du har fått fire kjernekrefter – dine tanker, følelser, ord og handlinger. Disse er dine, og du kan velge å bruke disse kjernekreftene dine på den måten som er best for deg.

Hjernen er nemlig ikke smartere enn at den tror på alt vi forteller den. Slik kan vi manipulere hjernen til å produsere brainjuice som er god. En miks av dopamin og endorfiner og andre godsaker som gjør at vi føler oss bedre. For meg fungerer det å dra på en joggetur, få en klem av kjæresten, kose med katten, sy… 😊! 

Hva er gode ting du kan gjøre som får deg til å føle deg bra?

*********************************

Klokken tikker... 

 Flere enn meg som blir stressa av å se dette bildet over her? Hva er tid egentlig? Jo det er en måte å dele inn døgnet og året på som gir en form for mening. Det er helt umulig å styre tida. Time management heter det på engelsk. Det gir ikke mening. Tiden lar seg ikke styre. Tiden kommer  til oss alle, 24 timer hver dag så lenge vi lever. Det vi har mulighet til å styre, selv om det mange ganger virker som det ikke er mulig – er de aktivitetene vi selv legger inn.

For livet består av uendelig mange problemer og utfordringer som skal løses. Hadde vi ikke hatt disse utfordringene så hadde vi ikke opplevd mening i livet, så det er også en måte å se på det på - takknemlig for at vi har et meningsfylt liv. 

Vi har en tendens til å overvurdere hva vi kan klare på en dag, vi rekker ikke alt, todo-lista blir aldri tom. Da blir vi overveldet, stresset, kjenner hjertet banke og blir redd for at det er noe alvorlig galt med oss. Kroppen sender signal til oss om at vi har lagt for mye på den daglige tallerkenen og ber oss om å redusere på målsettingene. Det er et signal å ta alvorlig.  

Tendensen er å overvurdere hva vi klarer på en dag og undervurdere hva vi klarer på en måned eller på et år, for ikke å snakke om fem år. Se deg tilbake og anerkjenn deg selv for det du faktisk får gjort, i stedet for bare å bli stressa av alt det som står på lista du føler du kommer til kort med.

Sett deg selv i førersetet og ta valg som er bra for deg. Hvis du velger å gi andre tak i rattet ditt så er du ikke lenger i førersetet i ditt eget liv.

 

Vet du hvem du og hjernen din stoler aller mest på?  Vet du hvem du lytter mest til?

Deg selv. Derfor er det så utrolig viktig at du snakker til deg selv på den aller beste måten. Jeg tror at mange av dere som er her i dag er gode på å kritisere dere selv. For det er veldig vanlig. Vi bruker ord vi ikke ville brukt på andre. For mange av oss foregår det selvsnakket hele tida inni hodet. Skravla går, helt ukritisk. Legg merke til når du snakker deg selv ned. Hvilke andre ord og setninger kan du bruke? Det er ikke så dumt å bestemme seg for noen setninger som du kan øve til du kan de utenat.

I’m confident, I’m strong, I’m beautiful, I’m free.

I dont need to be like them. I just need to be like me!

Å være sin egen beste venn – det er ikke tull og banaliteter, det er sant og viktig.  Hjernen vår er ikke så veldig smart. Det du sier til deg selv er det du tror på.

  

Blir det mange MÅ og BØR i ditt liv?

Mens vi snakker om språk og bruk av ord - blir det mange MÅ og BØR i livet ditt? Eller har du lagt merke til andre som fyller setningene sine med MÅ og BØR. Blir du motivert av disse ordene? Eller blir du slapp og giddelaus, og får masse dårlig samvittighet? For ord har makt, og makten ligger i hva vi ser, hører og føler når vi bruker ordet MÅ. Eller BØR. Eller en gjeng andre ord, som for eksempel PRØVE. For ikke å snakke om ordet VANSKELIG. Der har du virkelig et ord som gir meg skikkelig lite lyst til å gjøre. Huff, nei, det blir vanskelig...! 

Hvilke ord kan vi bruke i stedet? Dette vil jeg klare! Dette ønsker jeg å få til! "Jeg vil gå meg en tur " - i stedet for "Nå MÅ jeg få begynt å trene!". For både glede og motivasjon er noe som skjer inni oss, og det er der vi starter når vi vil gjøre endring😀! 

Noen tips til slutt: 

  1. Vær raus med hverandres modell og oppfatninger av verden
  2. Tilstandssjekk – hvordan har jeg det nå?
  3. Tro på at endring er mulig!
  4. Husk at tiden kommer. Det er aktivitetene som vi kan tilpasse.
  5. Øv på å snakke deg selv opp! Tenk over hvilke ord du bruker.
  6. SIST MEN IKKE MINST – VÅG Å GJØRE FEIL

Einstein trengte 10.000 forsøk for å få lyspæra til å lyse! Heldigvis for oss gav han ikke opp da han kom til forsøk nummer 9.999!

 

Trenger du hjelp til å finne igjen dine superkrefter? 

Ta kontakt med meg

Bli med på min epost-liste

Skriv inn navn og epostadresse her så kommer du på min epost-liste. Jeg vil sende deg blogginnlegg og annen informasjon jeg håper du vil like. 

Jeg vil aldri gi epostadressen din til noen andre, og jeg lover å ikke spamme deg:)! Du kan når som helst melde deg av lista.