Ta kontakt for gratis bli-kjentsamtale

Sjef over egen indre tilstand

bekymringer coaching emosjonsspiral indre tilstand tankemønstre Apr 11, 2022

Hvem bestemmer din indre tilstand? Er du et offer for andres tilstand, eller er du i førersetet for hvordan du selv har det, hvilke tanker og følelser du kjenner på?

Den indre tilstanden - altså tanker og følelser - er bestemmende for min kommunikasjon og min adferd. Fordi jeg vet dette, så har jeg i det siste øvd meg på å logge min egen tilstand.

Jeg hadde lyst til å finne ut hva jeg føler og tenker på gjennom dagen, fordi tankene og følelsene påvirker humøret mitt, hvordan jeg har det i kroppen min og dermed kommunikasjonen min og handlingene mine, hvilke valg jeg tar. Jeg har en søt liten alarm på telefonen annenhver time, og når den sier fra så sjekker jeg inn med meg selv. Hva føler jeg nå, hva tenker jeg på nå? Og tjener disse tankene og følelsene meg?

Når jeg har kjent etter og funnet ut hva jeg bruker tankene mine på og hvilke følelser jeg har i kroppen, så har jeg et valg. Jeg kan fortsette der jeg er - eller jeg kan endre hva jeg har fokus på, og hva jeg føler, slik at jeg går oppover i emosjonsspiralen.

Hva er en emosjonsspiral?

Vi kan sammenligne med en spiraltrapp. Nederst har vi frykt, sorg, depresjon. Trinnet opp har vi kanskje usikkerhet og skyld. Over der kan det være sinne, tristhet, motløshet og bekymring. Neste trinn opp ligger kanskje skuffelse, utålmodighet og irritasjon. Et trinn opp finner vi kjedsomhet og tilfredshet. Går vi opp ett trinn til kjenner vi kanskje på håp og optimisme. Enda over der ligger entusiasme og lidenskap. Øverst har vi glede, frihet, takknemlighet. Det fins flere følelser og tilstander, så her kan man lage sin egen spiral.

Personlig skala

Emosjonsspiralen er nyttig fordi ved å sjekke inn med deg selv ved jevne mellomrom blir du kjent med dine egne følelser og hvor du ofte oppholder deg i denne trappa.

Dersom du logger inn langt nede i trappa, så er det ikke bare å si til seg selv at nå får jeg skjerpe meg! Det er ikke så lett å hoppe over flere trinn hvis du har grodd litt fast.

Dersom du opplever at du ligger mye på de nedre trinnene i spiralen vil det påvirke hverdagen din. Det er mange forskjellige verktøy og triks for å komme seg oppover i emosjonsspiraltrappa.

Takknemlighet

Et superenkelt triks, som det er forsket på at virker (hvor jeg har lest det vet jeg ikke, men hvis du ikke tror på det så skal jeg finne noen kilder😊) er å skrive ned tre ting hver dag som du er takknemlig for i ditt liv. Gjerne flere, men minimum 3. Dette virker positivt på tilstanden fordi det er ikke mulig å føle sinne samtidig som takknemlighet. Eller bekymring samtidig som takknemlighet. Eller frustrasjon samtidig med takknemlighet. En liten pause fra tanker og følelser som plasserer deg i den lavere halvdelen av trappa vil gjøre at du kjenner deg litt bedre, og tilstanden din er mer tjenlig for det du ønsker å få til.

Fokus utover

Dess lenger ned jeg er i emosjonsspiralen, dess lettere har jeg for å fokusere innover. Bekymring og grubling fører meg ikke oppover i spiralen, tvert i mot. Så kjenner du deg nedstemt, er i dårlig humør, skuffet, frustrert eller irritert, så er det et godt tips å vende fokuset utover. Gjør deg opptatt med noe annet og noen andre enn deg selv. Det hjelper! Dess mer du klarer å fokusere på andre mennesker, alt som er utenfor deg selv, dess bedre blir humøret😀. Og motsatt, ønsker du innerst inne å fortsette å være i dårlig humør så er det dummeste du kan gjøre å vende blikket utover, være sammen med fine folk, gjøre ting som interesserer deg.

Gjøre noe annet

Kanskje det aller beste tipset for å endre indre tilstand, fra noe som er mindre enn godt til noe bedre, er rett og slett å gjøre noe annet. Det kan være hva som helst. Jeg merker hvis jeg blir sittende for lenge foran pc-en, så kan jeg bli trøtt og litt dvask, kjede meg. Da er det om å gjøre å ta en pause, sette på noe musikk med tempo, og bevege kroppen. Kanskje ta en tur ut, gå etter posten eller bare gjøre noe helt annet. Og - helt magisk - tilstanden endrer seg, og jeg kryper oppover emosjonsspiralen til optimisme, entusiasme, kanskje til glede og pågangsmot!

Sjef over egen tilstand

Å ta 100 % ansvar for egen indre tilstand er viktig. Å prøve å skyve det ansvaret over på andre er å fraskrive seg ansvar for eget liv. Og målet er ikke å alltid være øverst i emosjonsspiralen og dingle med beina i en konstant og euforisk tilstand av lykke og glede! Alle følelser og indre tilstander er lov, og det er viktig å tillate seg selv å føle det sånn det er. Spørsmålet er om du er bedre tjent med å krype oppover på skalaen. Og er du det, så kan ingen andre enn du selv sørge for at du gjør det! Lykke til🙂!

 

Trenger du hjelp til å finne igjen dine superkrefter? 

Ta kontakt med meg

Bli med på min epost-liste

Skriv inn navn og epostadresse her så kommer du på min epost-liste. Jeg vil sende deg blogginnlegg og annen informasjon jeg håper du vil like. 

Jeg vil aldri gi epostadressen din til noen andre, og jeg lover ĂĽ ikke spamme deg:)! Du kan nĂĽr som helst melde deg av lista.